Vi snakker så mye om integrering, men hva legger vi i det egentlig?
Vi snakker om asylsøkere, flyktninger som skal integreres. Når blir de integrerte?
Er det når de kommer hit og blir stua inn på asylmottak eller er det når de har fått godkjent sine søknader?
For 15-16 år siden fikk vi HVPU reformen. Da skulle vi integrere de psykisk utviklingshemmede.
De skulle tilbake til sine hjemkommuner og ta del i alt som alle andre borgere hadde av tilbud.
De skulle integreres og skulle ha det akkurat som deg og meg.
Men på sine premisser.
Hva er deres premisser?
Alle fikk seg bolig, sånne boliger som vi (Staten) mente var passende for dem (dem=ensartet gruppe).
Alle skulle ha en leilighet med utgang rett ut og ikke via en gang til persoalet.
Alle fikk samme møblement som resten av landet.
Det var grønne eller burgunder sofaer, kjøpmannsdisk,vitrineskap etc….Altså Det Norske Furu Helvete (DNFH)
De skulle ha vanlige senger for de ble plutselig vanlige, uten ekstra behov virket det som. Ikke institusjonssenger alà sykehussenger.
Det ble altså lagt mye vekt på integrering i forstand av materielle ting. De skulle være en naturlig og annerkjent del av resten av innbyggerne.
Vi skulle vse alle at de var integerte.
"Ikke mobb kameraten min" osv
Men er de integrerte?
Har vi integrert dem på dere premisser?
Var det noe som kunne vært gjort annerledes? Eller gikk vi ut fra at alle hadde det samme behovet?
Når det gjelder våre nye landsmenn så lurer jeg på….hva legger vi egentlig i integrering her?
Kan man bli for lite interert…og hva er nå egentlig det?
Kan man bli for mye integrert? (har aldri hørt om det)
Hva gjør en om de ikke blir integrerte?
Er det noen fasit, oppskrift ?
Vi tilbyr dem norskundervisning, barnehageplass, skoleplass o.l.
Integrering er vel i utg.punktet at alle er likeverdige, likestilte, samme rettigheter, pikter og alle skal ha tilgang på samme goder.
Men hvordan går man frem for å sikre at dette skjer?
Og hva gjør man om en mislykkes med integreringen?
Er vi egentlig mest opptatte av å felle tanken om integrering ned på et dokument, en handlingsplan og mindre interesserte i å følge dette opp. Utøve integrering i praksis?


35 kommentarer In " Hva menes med integrering? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget.
september 27th 2007 at 12:43 pm
Du har gode poeng her, men jeg tror rett og slett det bare er å definere noen kriterier her. Vi vet at det er en viss gruppe innvandrere som har høy arbeidsledighet, høyere kriminalitetsrate og for dårlige norskunnskaper. Alle innvandrere som passer inn i disse kriteriene kan vi være enige om at er dårlig integrerte.
Så hva kan vi gjøre for å integrere dem? Vel, det er en kjensgjerning at man har seg lettere for å få seg jobb i et land dersom man kan språket, så dette burde være en av hovedprioritetene. Av disse grunnene burde offentlig barnehage være noe alle har rett til, men noe som er obligatorisk og som man må søke om dispensasjon for å slippe.
I tillegg er det lavere kriminalitetsrate jo høyere utdannet man er, så man burde etterstrebe at innvandrere ikke faller utenfor skolesystemet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 27th 2007 at 2:55 pm
Helt enig i at det er latterlig at de psykisk utviklingshemmede ikke skal få særbehandling. hva koster det ikke å la de behandles som alle andre uten at de driver inn en krone i felleskapets kasse? De nyter SLETT ikke godt av å måtte klare seg på egenhånd akkurat som alle oss andre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 27th 2007 at 4:34 pm
Ja det er jeg enig i.
Når det gjelder våre ledere så hører jeg stadig de nevne integrering uten at jeg vet hva de legger i det.
Og så tenker jeg hva planer har de om integrering ikke oppnås i den perioden de har satt av til dette.
Blir de fanga opp av noe system, eller kanskje vi venter til det skjer noe alvorlig, som med kriminalitet.
Kanskje på tide å revurdere tiltakene og finne bedre løsninger?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 27th 2007 at 4:55 pm
Dette ble bygget (tror jeg) på en fin tankegang uten at det kunne omgjøres i praksis.
Det heter at graden på funksjonshemming først vil avklares i møte med omverdenen. At personen ble mindre funksjonshemmet om vi la bedre tilrette for det.
Hele verden snur ikke pga en reform.
Så undersøkelser viser at de ikke har fått det bedre….de fleste altså.
Dette tiltross for både vitrineskap m.m.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 27th 2007 at 5:29 pm
Siste kommentaren min var sarkasme altså…
Om noen skulle lure…;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 27th 2007 at 5:38 pm
Integrering er verdens enkleste sak sålenge de som skal integreres er interessert i å integreres. Det er der problemet ligger, BASTA!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 27th 2007 at 8:22 pm
Du skriv mykje fornuftig om HVPU-reforma, dette var ei reform som vart pressa gjennom stortinget ved hjelp av sterke krefter i NFPU(Norsk Forbund for Psykisk Utviklingshemmed) I dag Kaller dei seg Norsk Fobund for Utviklingshemmede (fork. NFU)
Mange foreldre og søsken reagerte negativt på reforma og bad om at ein måtte gjennomføre undersøkelser om det var nokon som ønskte å flytte “heim” eller om dei ville være der dei var. Dette vart ikkje gjort og mange vart tvangsflytta frå venner og trygge omgivelser til ei leilighet ein eller annen plass. Dei einaste vennane dei no har er heimehjelpa som kjem innom 1-2 gonger pr. dag.
Mange undersøkelser viser at reforma var fullstendig feil og at det har vorte gjennomført direkte maktovergrep mot desse.
Reforma har og gitt kommunane litt ekstrainntekt, men den forsvinner i det store sluket. PU opplever stadige kutt i fritids- og arbeidstilbod, mange utviklingshemma får ikkje lønn for arbeidet dei utfører o.l.
Vi som foreldre til utviklingshemma born må kjempe dagleg for at borna våre skal få den hjelpa dei treng, slik at ein kan ha eit framtidshåp om at dei skal kunne få seg utdanning og jobb. Dessverre så er ikkje usiktene til dette gode, då kommunane stadig reduserer og skjærer ned på tilrettelagt undervisning.
Når det gjeld uttrykket integrering så liker eg ikkje det ordet, det er blitt msbrukt og i dag så forbinder eg det med noko negativt. Eg foretrekker bgrepet å inkludere betre, for alle kan inkluderast berre det vert på deira premisser.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 27th 2007 at 8:24 pm
Ja for det er ikke alle som vil integreres, og hva gjøres da?
Når det gjelder de med utviklingshemming så ble de aldri spurt.
Her var det våre ledere som visste hva som var best for dem.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 27th 2007 at 9:34 pm
Hei Harald!
Ja jeg kunne heller brukt inkludering for liker det bedre.
Men klarer ikke bruke inkludering når jeg snakker om mennesker med utviklingshemming. Fordi de er ikke inkluderte selv om de bor i sine hjemkommuner.
Det som forbauset meg med denne reformen var at de, Storting og de som var med i denne reformen, startet ekskluderingen før de fikk igang inkluderingen.
For de så på denne gruppen som en ensartet gruppe og hensynet til hver enkelt var ikke til stede.’De ble aldri spurt og aldri hørt.
Nå tjener kommunene fett på denne gruppen, mens de hevder det motsatte.
De handlet smart i å sette disse i samme budsjett som omsrog og helse forøvrig. Så kan de bruke midlene som de selv vil.
Alle undersøkelser viser at flest har fått det værre og er mer ensom og ekskludert enn noen gang.
Takk for kommentar;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 27th 2007 at 11:38 pm
Heisan!
dette var interessante greier. det sies så mye om integrering og inkludering, men samtidig gjemmer man seg bak taushetspliker og annet som stenger for at samfunnet skal få kunnskap. Etter min mening er samtlge grupper med sansetap eller førlighetstap en utstøtt gruppe i samfunnet.
Når det gjelder utviklingshemmede, var nok HVPU reformen et støre overgrep for noen enn om de fortsatt hadde bodd på institusjon. Mange har tapt, både økonomisk, menneskelig og sosialt på HVPU reformen. Det banet vei for mange som utnyttet dem. Det er ikke de som fra gammelt av ble kalt “abnorme” som er problemet i samfunnet, det er vel heller oss andre som ikkje kan tilpasse oss dem…. å lære å snakke med døve og blinde er enkelt, fra det øyeblikk en kan fjerne sine egne barrierer og hemninger og redselen for det ukjente. Selvhøytideligheten er den største bøygen for en integrering av alle i vårt samfunn av 2007.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 12:04 am
Hei!
Takk for du finner det interessant da!
Ja det er mange av de som var med å utarbeidet denne reformen som fremdeles sitter å klapper seg på lårene og mener de har gjort en glimrende jobb.
Hvorfor kunne de ikke se saken fra flere sider og se på enkeltmenneskene her?
Mange tror det kun var tufta på økonomisk gevinst for kommunene.
Alle de utallige utvalgene og rapportene de la frem…og alle sa omtrent det samme.
Men de som var ment å inkludere ble aldri spurt.
Hvor mange fikk selv velge hvor de skulle bo og hvordan det skulle se ut?
Alle leiligheter landet over ser akkurat like ut.
Ikke mange år etter reformen så begynte inskrenkingen.
Og nå siter mange av dem…i furumøblene sine og venter på å få komme seg ut.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 8:05 am
Vi blir hele tiden utsatt for sosiale eksperimenter. Nå viser det seg at HVPU-eksperimentet ikke har lykkes noe særlig. Hva blir det neste “Nazi”-eksperimentet?
Kanskje alle bær lobotomeres? Da blir vi ihvertfall like (dumme).
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 9:06 am
Dette temaet skullenok vært tatt opp FØR HVPU-reformen… Det ble ulike konsekvenser på brukerne da dette kom. Noen fikk det bedre, de fleste fikk det værre. Dette gjelder jo de som bodde på institusjoner, og som hadde bodd der i mange år. De var vant til det livet de hadde der, sammen med andre psykisk utv.hemmede, sosialt var det også. De hadde alltid noen rundt seg. Så ble de “tvangsflyttet” til sin hjemmekommune, enkelte mange mil fa institusjonen de bodde på. De fleste hadde heller ikke familie og venner der, og fikk et liv i ensomhet… Enkelte skjønte heller ikke hvorfor de måtte flytte… Er jo et av de største overgrepene som er gjort samfunnsmessig, synes iallefall jeg:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 9:25 am
Det er mange reformer man ikke har lykkkes med.
Kanskje det snart er på tide de innser at man trenger fagekspertise når de utarbeider sånne?
Samt en stor porson sunn fornuft og mindre vyer.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 9:30 am
Det hørtes ut som alle bodde på sentralinstitusjoner, men mange bodde på intenat som det ble kalt og i boenheter med 6-8 personer.
Men så skulle alle ha akkurat det samme uansett.
Det kan kanskje kalles et overgrep ja?
Målet var iflg dem at de skulle få det bedre. Når det ikke har skjedd så burde man kanskje funnet andre tiltak?
Eller mener de at det er de utviklingshemmede sin egen feil og derfor ikke gjør mer med det?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 9:46 am
“integrering” er en dobbel plikt. det er vårt ansvar å inkludere. Samtidig er det deres ansvar å ønske/ville delta.
Det kræsjer ofte fra begge sider Amazing. Vi åpner ikke opp, og de foretrekker å holde seg til seg og sitt.
Da hjelper det ikke at det er praktisk tilrettelagt, at det kvoteres inn – at “utlendinger oppfordres til å søke”.
Mest av alt er det deres ansvar. Det står alle fritt å delta på de arenaer de ønsker å delta på. Hvor patetisk og politisk korrekt er ikke “Migrapolis” – som til stadighet har suksesshistorier fra møteplasser (gjerne blant kvinner) som lager mat til hverandre…
Skjønnheten og jeg er integrering i praksis. Tror enkelte ganger at hun er undercover for Al-Qaida og at det er sendt ut en hær vakre kvinner for å plage oss menn med kristen kulturbakgrunn. Hun forsikrer meg om at det ikke er korrekt, at hennes måte bare ligger i hennes natur.
Det er slik de arbeider…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 12:06 pm
Ja migrapolis har solskinnshistoriene…
Inte
grering må skje begge veier ja. Men hva gjør en når dette ikke skjer?
Det er nok neppe noen nyhet at mange barn ikke går i norske skoler f.eks.
Har våre ledere noen plan over hva som er “tvungen” integrering og hva som er frivillig?
Og hva gjør de når noen ikke integreres i det hele?
Al-qaida du ….hehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 30th 2007 at 12:17 pm
“integrering” betyr nok rett og slett: Ansvarsfraskrivelse !
Dette er statens måte å endre utgiftpostene på. Staten har kalkulert med økonomisk gevinst ved å omstrukturere dette.
Jo mer som kan være likt i en stor gruppe….. jo mer sparer staten kr og smiler bredt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 30th 2007 at 12:41 pm
Det var først de psykisk utviklingshemmede, så psykiatrien, og tilslutt nå flyktninger.
Integrering betød at man fysisk bor blandt de man skal integreres til.
Nå er det de unge innvandrerenes tur. Først flyktningemottak, så ut i en egen leilighet alene. Noen få fellesskap med støtte fra en/flere stabile voksenpersoner er bygget opp, men få. Hadde vi gjort det så blir det en større sjanse for å klare skole og ikke trekkes til kriminelle miljøer. Integrering er en toveis prosess, ikke et sted.
Tenk hva denne naiviteten koster i menneskelig ensomhet, smerte og bortkasta menneskelige resursser
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 30th 2007 at 2:32 pm
Ja det betyr nok at de skal spare.
Men de utarbeider noen fantastiske dokumenter. De bruker mye arbeid på dette, såpass mye arbeid og penger at det kanskje ikke er penger igjen til å gjennomføre dette?
For hvordan utarter dette seg i praksis?
Ikke minst, hvordan eterfølges dette?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 30th 2007 at 2:39 pm
Ja du har rett. Tenk at de som leder dette landet skal ha så liten innsikt?
Verst….så lite ønske om å utgjøre en forskjell?
Integrering av innvandrere finnes ikke i praksis. Alt tyder på det. Men gjør de noe?
Nei for de har utarbeidet doumenter dermed er arbeidet gjort….så over til neste.
Å følge opp å se om teoriene deres kan omsettes i praksis har vel aldri blitt gjort.
De forventer at vi skal tro dem, tro at de virkelig vil gjøre noe….men de gjør ingenting. Bortsett fra å bruke ohorvelig med penger på utarbeidelse av dokumenter.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 7th 2007 at 12:16 pm
Her stiller du vanskelige og spennende spørsmål. Når politikerene snakker om integrering av innvandrere sier de i det ene øyeblikket at de skal for-norskes mens de i neste øyeblikk forteller hvor viktig det er at de beholder sitt nasjonale/relgiøse særpreg. De snakker om hvor viktig det er å få innvandrere i arbeid samtidig som de vegrer seg for å bruke kvoteringer…. Jeg har hørt de samme politikerene si en ting for deretter å si det stikk motsatte i neste øyeblikk, så jeg har trukket den konklusjonen at det må være opp til hver enkelt person å skape sin egen definisjon av begrepet…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 7th 2007 at 12:23 pm
Ja det er nermest umulig å vite hva de legger i det.
De snakker om norsk undervisning, hva gjør de om de nekter det da?
Jeg kjenner til en familie der “barna” er på min alder, født og oppvokst her. De snakker ikke språket fordi de ikke har gått skole her. De har altså bodd her i 40 uten å kunne språket. Nå er 3 generasjon oppvoksende men går selvsagt ike på skole her de heller.
Det er da ikke integrering?
Når begynner integreringen og hvordan sørger de for det skjer?
Hva skjer om de ikke vil integreres?
Kanskje det er sånn at de som vil skal få mulighet til å integreres?
Men det er ille når flere av disse skal få jobb på lik linje med oss andre men ikke kan språket. Da vil de bli eksludert, hvertfall i enkelte jobber.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 7th 2007 at 1:33 pm
Når jeg leser blogginleggene dine og ser hva du mener i mange viktige saker leser jeg god gammel Frp politikk…
I løpet av det siste året har flere profilerte lokalpolitikere fra AP og SV stilt til valg for Frp. Aner jeg at du også står klar til å konvertere…..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 7th 2007 at 1:41 pm
Du kommer alri til å gi deg du!
Hahaha….
Jeg er samfunnsengasjert, det aller meste er ikke relatert til en bestemt side innen politikken…
Jeg er enig med de fleste partiene og uenig med de fleste, sånn er jeg bare…
Men du står på og kommer ikke til å slutte med det første tror jeg;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 27th 2011 at 10:00 am
Origin of Mother’s Day goes back tooakley oil rig the era of ancient Greek and Romans. But the roots ofoakley jawbone Mother’s Day history can also be traced in UK where a Mothering Sunday was celebrated much before the festival saw the light of ray ban 2140the day in US. However, the celebration of the festival as it is seen today is a recent phenomenon and not even a meisterstuck 149hundred years old. Thanks to the hard work of the pioneering women of their times, Julia Ward Howe and Anna Jarvis that the day came into existence. Today the festival ofmeisterstuck 149 Mothers day is celebrated across 46 countries (though on different dates) and is a hugely popular affair. Millions of people across the globe take the day as anmont blanc 149 opportunity to honor their mothers, thank them for their efforts in giving them life, raising them and being their constant support and well wisher…….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 19th 2011 at 3:33 pm
That is cool that we can get the mortgage loans and it opens up completely new possibilities.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 21st 2011 at 7:39 am
Tha’s really free to get good idea like this good topic. But very often some students switch on the computer and buy term paper and everyone can use the support of the experienced custom essays writing services to buy essay at.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 27th 2011 at 3:34 am
Students would see a fresh interesting information just about this topic, if buy essays or already written essay at the essay writing service!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 30th 2011 at 8:34 am
Pretty good post. I just stumbled upon your blog and wanted to say that I have really enjoyed reading your blog posts. Any way I’ll be subscribing to your feed and I hope you post again soon.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 30th 2011 at 2:10 pm
Striving to manage with essay papers you can simply get upset. Nevertheless, you must not be so. You will be able to buy essay uk. Furthermore, you have a chance to chose one of multiple writing firms!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 9th 2012 at 2:14 am
Just wanted to tell you that I got in to Oxford Business School, University of Chicago. No more exploring of internet! Now students have an opportunity to buy Observation essay, and feel free to study at admirable college.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 10th 2012 at 3:09 pm
I read this information with great pleasure. Thanks for such nice post!
Marketing Dissertation topics
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2012 at 5:41 am
I opined that I could do traffic optimization myself. But, I didn’t got any guess how to perform it! Therefore, I didn’t have a choice and I attempted to utilize the article distribution services and my deals has got better after it!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 23rd 2012 at 3:00 am
In the essay writing service is very easy to see some information and essay writing just about this post . To do much better the scholar career buy custom essay papers and use the free time!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende